ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА В УПРАВЛІННІ СОЦІАЛЬНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ: ВПЛИВ ЕТИЧНИХ УПЕРЕДЖЕНЬ НА СТРАТЕГІЧНІ РІШЕННЯ

Ключові слова: поведінкова економіка, соціальне підприємництво, етичні упередження, стратегічне управління, когнітивні викривлення, прийняття рішень

Анотація

У статті досліджено роль поведінкової економіки у формуванні стратегічних рішень у сфері соціального підприємництва, зокрема акцент зроблено на впливі етичних упереджень управлінців на ефективність прийняття рішень. Соціальні підприємства функціонують у складному середовищі, де необхідно балансувати між соціальною місією та економічною стійкістю. У цьому контексті поведінкові чинники, зокрема моральні упередження, ефект статус-кво, надмірна самовпевненість, евристика доступності та інші когнітивні викривлення, можуть суттєво впливати на стратегічне планування, визначення пріоритетів та оцінку ризиків. Систематизовано основні типи етичних упереджень, притаманних керівникам соціально орієнтованих підприємств, і проаналізовано механізми їх впливу на управлінські процеси. Також узагальнено ключові підходи до стратегічного управління соціальними підприємствами, зокрема з позиції включення етичної складової в механізми прийняття рішень. Результати дослідження дозволяють удосконалити управлінську практику, підвищити ефективність стратегічного управління та уникати типових помилок, зумовлених суб’єктивними судженнями. Дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході, що поєднує інструменти поведінкової економіки, стратегічного менеджменту та соціального підприємництва.

Посилання

Akerlof G. A., Kranton R. E. Identity Economics: How Our Identities Shape Our Work, Wages, and Well-Being. Princeton: Princeton University Press, 2010. 185 p.

Ariely D. Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions. New York: HarperCollins, 2008. 280 p.

Kahneman D. Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2011. 499 p.

Kahneman D., Tversky A. Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica. 1979. Vol. 47, No. 2. P. 263–291.

Thaler R. H., Sunstein C. R. Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. London: Penguin Books, 2009. 312 p.

Dees J.G. The meaning of social entrepreneurship. Center for the Advancement of Social Entrepreneurship. Duke University’s Fuqua School of Business (revised vers.). URL: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntrepreneurship_2001.pdf.

Schwartz B., Drayton B. Rippling: How Social Entrepreneurs Spread Innovation Throughout the World. San Francisco: Jossey-Bass, 2012. 288 p.

Yunus M. Building Social Business: The New Kind of Capitalism that Serves Humanity’s Most Pressing Needs. PublicAffairs, 2011. 256 p.

Трегубов О.С., Дороніна О.А., Якимова Н.С. Потенціал розвитку соціального підприємництва на Вінниччині. Економіка і організація управління. 2022. № 4 (48). С.31-40.

Свинчук А.А., Корнецький А.О., Гончарова М.А., Назарук В.Я., Гусак Н.Є., Туманова А.А. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін. К: ТОВ «Підприємство «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. 188 с.

Merritt A. C., Effron D. A., Monin B. Moral Self-Licensing: When Being Good Frees Us to Be Bad. Social and Personality Psychology Compass. 2010. Vol. 4, Issue 5. P. 344–357.

Santos F. M. A Positive Theory of Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics. 2012. Vol. 111, No. 3. P. 335–351.

Janis I. L. Groupthink: Psychological Studies of Policy Decisions and Fiascoes. Boston: Houghton Mifflin, 1982. 349 p.

Akerlof, G. A., Kranton, R. E. (2010) Identity Economics: How Our Identities Shape Our Work, Wages, and Well-Being. Princeton: Princeton University Press. 185 p.

Ariely, D. (2008) Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions. New York: HarperCollins. 280 p.

Kahneman, D. (2011) Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux. 499 p.

Kahneman, D., Tversky, A. (1979) Prospect Theory: An Analysis of Decision under Risk. Econometrica, vol. 47, No. 2, рр. 263–291.

Thaler, R. H., Sunstein, C. R. (2009) Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness. London: Penguin Books. 312 p.

Dees, J.G. (2015) The meaning of social entrepreneurship. Center for the Advancement of Social Entrepreneurship. Duke University’s Fuqua School of Business (revised vers.). Available at: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/03/Article_Dees_MeaningofSocialEntrepreneurship_2001.pdf

Schwartz, B., Drayton, B. (2012) Rippling: How Social Entrepreneurs Spread Innovation Throughout the World. San Francisco: Jossey-Bass. 288 p.

Yunus, M. (2011) Building Social Business: The New Kind of Capitalism that Serves Humanity’s Most Pressing Needs. PublicAffairs. 256 p.

Trehubov, O. S., Doronina, O. A., Yakymova, N. S. (2022) Potentsial rozvytku sotsialnoho pidpryiemnytstva na Vinnychchyni [The potential for the development of social entrepreneurship in Vinnytsia region]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, vol. 4 (48), рр. 31-40. (in Ukrainian)

Svynchuk, A. A., Kornetskyi, A. O., Honcharova, M. A., Nazaruk, V. Ya., Husak, N. Ye., Tumanova, A. A. (2017) Sotsialne pidpryiemnytstvo: vid idei do suspilnykh zmin [Social entrepreneurship: from idea to social change]. K: TOV «Pidpryiemstvo «VI EN EI». 188 р. (in Ukrainian)

Merritt, A. C., Effron, D. A., Monin, B. (2010) Moral Self-Licensing: When Being Good Frees Us to Be Bad. Social and Personality Psychology Compass, vol. 4, issue 5, рр. 344–357.

Santos, F. M. (2012) A Positive Theory of Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, vol. 111, No. 3, рр. 335–351.

Janis, I. L. (1982) Groupthink: Psychological Studies of Policy Decisions and Fiascoes. Boston: Houghton Mifflin. 349 p.

Переглядів статті: 24
Завантажень PDF: 13
Опубліковано
2025-12-11
Як цитувати
Гуцол, Д., & Якимова, Н. (2025). ПОВЕДІНКОВА ЕКОНОМІКА В УПРАВЛІННІ СОЦІАЛЬНИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ: ВПЛИВ ЕТИЧНИХ УПЕРЕДЖЕНЬ НА СТРАТЕГІЧНІ РІШЕННЯ. Сталий розвиток економіки, (6 (57), 98-105. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-57-13