МОДЕЛЬ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ У КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ
Анотація
Зміцнення конкурентоспроможності підприємств в умовах євроінтеграційного розвитку є критично важливим для забезпечення сталого економічного зростання. Українські підприємства перебувають під тиском нових стандартів, високої конкуренції та необхідності швидкої адаптації до зовнішніх викликів. Метою дослідження є розробка інтегративної моделі, що поєднує внутрішні фактори ефективності з вимогами євроінтеграції. Запропоновано системне бачення взаємодії ключових елементів конкурентоспроможності підприємства. Методологічною основою дослідження є поєднання структурно-функціонального аналізу, системного підходу, моделювання, методів аналізу й синтезу. Дослідження ґрунтується на критичному осмисленні сучасних наукових підходів, з акцентом на необхідності інтеграції внутрішніх і зовнішніх чинників у єдину управлінську конструкцію. Обґрунтовано гіпотезу про те, що конкурентоспроможність підприємства формується на основі взаємодії інноваційного потенціалу, кадрових ресурсів, цифрових технологій, матеріальної бази та здатності до адаптації до стандартів ЄС. У результаті дослідження запропоновано графічну модель інтегративного розвитку конкурентоспроможного підприємства, у якій систематизовано взаємозв’язки між основними детермінантами конкурентоспроможності. Охарактеризовано роль кожного блоку: ресурсної бази, інноваційної діяльності, цифрової трансформації, кадрового потенціалу, маркетингової стратегії та інституційної відповідності. Узагальнено ключові умови формування конкурентних переваг у новому економічному середовищі. Теоретичне значення моделі полягає у її застосуванні як основи стратегічного планування в управлінні підприємствами. Практичне значення полягає у можливості діагностики поточного стану підприємства та визначенні ефективних напрямів розвитку. Оригінальність дослідження полягає у створенні комплексної моделі, що синтезує внутрішні та зовнішні компоненти конкурентоспроможності. Подальші дослідження доцільно зосередити на галузевій адаптації моделі та розробці інструментів оцінки її ефективності.
Посилання
Posunjko O., Ovsiіenko N. (2025) Improving the competitiveness of enterprise through the introduction of Internet marketing. Ekonomika ta upravlinnya biznesom – Economics and Business Management, vol. 16(1), pp. 126–144.
Krakhmalova N., Khvoshchenko Y. (2023) Praktyka vprovadzhennya yevropeysʹkykh standartiv shchodo rozroblennya biznes-planu [European standards implementation practices in developing a business plan]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen – Journal of Strategic Economic Research, vol. (4), pp. 96–103. (in Ukrainian)
Kuzmynchuk, N., et al. (2020) Sustainable enterprise competitiveness in the context of organizational, theoretical and methodological management tools. Zhurnal yevropeysʹkoyi ekonomiky – Journal of European Economics, vol. (19), pp. 558–575.
Zmitrovych D., Kukharuk A. (2020) Standardization as a tool to impact the international competitiveness of manufacturing enterprises. Economic Visnyk NTUU "Kyyivsʹkyy politekhnichnyy instytut" – Economic Bulletin of NTUU "Kyiv Polytechnic Institute", vol. (17), pp. 228–238.
Bryzhanʹ I., Chevhanova V. (2015) Porivnyannya metodiv otsinky konkurentospromozhnosti pidpryyemstva [Comparison of methods of enterprise competitiveness estimation]. Tekhnolohichnyy audyt i rezervy vyrobnytstva – Technology Audit and Production Reserves, vol. (24), pp. 10–15. [in Ukrainian].
Mokhnenko A. S., Ostrous H. S. (2025) Modelʹ upravlinnya personalom dlya pidvyshchennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstva [Human Resources Management Model to Increase Enterprise Competitiveness]. Problemy suchasnykh transformatsiy. Seriya: ekonomika ta upravlinnya – Problems of modern transformations. Series: economics and management, vol. (20). (in Ukrainian)
Bulyk O. (2023) Stratehiya vidnovlennya ekonomiky ukrayiny pislya viyny [Strategy for the Restoration of the Ukrainian Economy after the War]. Ekonomika ta suspilʹstvo – Economy and Society, vol. (48). (in Ukrainian)
Posunjko O., Ovsiіenko N. Improving the competitiveness of enterprise through the introduction of Internet marketing. Економіка та управління бізнесом. 2025. № 16(1). С. 126–144.
Крахмальова Н.А., Хвощенко, Є.В. Практика впровадження європейських стандартів при розробці бізнес-плану. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2023. № 4. С. 96–103.
Kuzmynchuk, N., et al. Sustainable enterprise competitiveness in the context of organizational, theoretical and methodological management tools. Журнал європейської економіки. 2020. № 3. С. 558–75.
Zmitrovych D., Kukharuk A. Standardization as a tool to impact the international competitiveness of manufacturing enterprises. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2020. № 17. С. 228–238.
Брижань І., Чевганова В. Порівняння методів оцінки конкурентоспроможності підприємства. Технологічний аудит і резерви виробництва. 2015. №24. С. 10–15.
Мохненко А.С., Остроус Г.С. Модель управління персоналом для підвищення конкурентоспроможності підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 2025. №20.
Булик О. Стратегія відновлення економіки України після війни. Економіка та суспільство. 2023. № 48.