FOREIGN TRADE POTENTIAL OF THE NATIONAL ECONOMY: PRINCIPLES AND DETERMINANTS OF IMPLEMENTATION IN THE GLOBALIZATION’S CONDITIONS
Abstract
It is substantiated that the contradictory way of political and economic globalization forms a new corridor of opportunities for national economies, renews the set of restrictions and degrees of freedom of their self-reproduction and self-development on the scale of the world-system. The relevance of research into the principles of development and implementation (commercialization) of the existing foreign trade macropotential for the successful integration of countries into the network of international economic relations is noted. A view of international trade as a practical form of implementation of the foreign trade potential (FTrP) of an open economic system is proposed. In the context of general and individual, the specifics of international trading are revealed, such as: the significant importance of international logistics and international transport for the speed of overcoming the route and accelerating the turnover of goods; the significant dependence of the final commercial result on exchange rates and their fluctuations; the increased role of local trade intermediaries in ensuring high turnover and increasing gross profit, etc. It is proved that for the transition of the FTrP from the state of probable unmanifested passive to manifested commercialized active, it is necessary, firstly, the adequacy of the FTrP in terms of competitiveness and competitiveness stability to those geographical locations, market segments, production platforms and value chains that correspond to the country's positioning in the structure of the international division and specialization of labor and (or) are included in the zone of its strategic national interests. Secondly, the ability and willingness of the national economy and its entities to overcome competitive and protectionist barriers from the external environment when advancing to the world market and to resist imports in competition on domestic markets. Thirdly, the sovereignty and national subject-centrism of the macrosystem in determining the directions and forms for its integration into the global economic space and the implementation of foreign trade policy. The basic factors of the competitive power of the foreign trade potential of national economies have been analyzed and systematized.
References
Мотякін І. В., Білоцерківець В. В. Глобальна конкуренція як фактор інноваційного розвитку. Інвестиції: практика і досвід. 2025. № 9 (25). C. 54-62. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2025.9.54
Вплив багатополярної глобалізації на зовнішню торгівлю України : колективна монографія / за ред. Т.О. Осташко ; НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2024. 330 с.
Білянський О., Липов В. Регулювання конкуренції в економіці платформ: проблеми та інструменти. Економіка України. 2022. № 2. С. 3-19. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.02.003
Липов В.В. Індустрія 4.0 і формування ланцюгів (мереж) створення цінності на основі цифрових платформ. Вісник економічної науки України. 2024. № 47(2). С. 152-161. DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2024.2(47).152-161
Лупак Р. Л., Качан О. Є. Специфіка торгівлі як галузі національної економіки: функціональний, економічний та соціальний аспекти. Підприємництво і торгівля. 2023. № 38. С. 44-52. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-1256-2023-38-06
Мазаракі А., Мельник Т. Неопротекціонізм і торговельні війни. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету “Scientia fructuosa”. 2021. № 1(135). C. 4–22. DOI: https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2021(135)01
Семенова Т. В. Економіка та організація торгівлі. Дніпро : УДУНТ, 2024. 113 с.
Семенова Т. В., Якимащенко А. М. Ефективність використання торгівельних площадок мережі Інтернет як каналів продажів. Молодий вчений. 2024. №7 (131). C. 245-250. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2024-7-131-35
Шевченко Л.С. Асиметрична конкуренція: гра за новими правилами. Економічна теорія та право. 2021. №1(44). С. 66-84. DOI: https://doi.org/10.31359/ 2411-5584-2021-44-1-66
Завгородня О., Бандоріна Л., Жмуренко В., Завгородній К. Міжнародна торгівля як імпакт-фактор розвитку національних економічних систем: взаємозв’язки, обмеження та динамічний потенціал. Грааль науки. 2025. № 50. С. 279-289. DOI: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.21.03.2025
TheGlobalEconomy.com (2025). Trade freedom - Country rankings. Available at: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/herit_trade_freedom/ (дата звернення 02.11.2025).
WTO (2025). Trade cost in the global economy: measurement, aggregation and decomposition. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/reser_e/ersd202102_e.pdf (дата звернення 15.10.2025).
Motiakin I., Bilotserkovets V. (2025) Hlobalʹna konkurentsiya yak faktor innovatsiynoho rozvytku [Global competition as a factor of innovative development]. Investytsiyi: praktyka i dosvid - Investments: practice and experience, vol. №9 (25), pp. 54-62. (in Ukrainian)
Ostashko T.(ed.) (2024) Vplyv bahatopolyarnoyi hlobalizatsiyi na zovnishnyu torhivlyu Ukrayiny: kolektyvna monohrafiya [The impact of multipolar globalization on Ukraine's foreign trade: collective monograph]. Kyiv: NAN Ukrayiny, DU «In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrayiny». (in Ukrainian)
Bilianskyi O., Lypov V. (2022) Rehuliuvannia konkurentsii v ekonomitsi platform: problemy ta instrumenty [Regulation of competition in the economy of platforms: problems and tools]. Ekonomika Ukrayiny - Ekonomy of Ukraine, vol. 2, рр. 3-19. (in Ukrainian)
Lypov V. (2022) Industriya 4.0 i formuvannya lantsyuhiv (merezh) stvorennya tsinnosti na osnovi tsyfrovykh platform [Industry 4.0 and the formation of value chains (networks) based on digital platforms]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny - Bulletin of Economic Sciences of Ukraine, vol. 47 (2), pp. 152-161. (in Ukrainian)
Lupak R. L., Kachan O. Ye. (2023) Spetsyfika torhivli yak haluzi natsionalʹnoyi ekonomiky: funktsionalʹnyy, ekonomichnyy ta sotsialʹnyy aspekty [Specificity of trade as a branch of the national economy: functional, economic and social aspects]. Pidpryyemnytstvo i torhivlya - Entrepreneurship and trade, vol. 38, pp. 44-52. (in Ukrainian)
Mazaraki A., Melnyk T. (2021) Neoprotektsionizm i torhovelni viyny [Neoprotectionism and trade wars]. Visnyk Kyyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu “Scientia fructuosa” – Bulletin of the Kyiv National University of Trade and Economics “Scientia fructuosa”, vol. 1(135), pp. 4-22.
Semenova T. (2024) Ekonomika ta orhanizatsiya torhivli [Economy and trade organization]. Dnipro: UDUNT. (in Ukrainian)
Semenova T. V., Yakymashchenko A. M. (2024) Efektyvnist vykorystannya torhivelnykh ploshchadok merezhi Internet yak kanaliv prodazhiv [The effectiveness of using Internet trading platforms as sales channels]. Molodyy vchenyy - Young scientist, vol. 7 (131), pp. 245-250. (in Ukrainian)
Shevchenko L. S. (2021) Asymetrychna konkurentsiya: hra za novymy pravylamy [Asymmetric competition: a game by new rules]. Ekonomichna teoriya ta pravo - Economic theory and law, vol. 1(44), pp. 66-84. (in Ukrainian)
Zavhorodnia O., Bandorina L., Zhmurenko V., Zavhorodnii K. (2025) Mizhnarodna torhivlya yak impakt-faktor rozvytku natsionalʹnykh ekonomichnykh system: vzayemozvʺyazky, obmezhennya ta dynamichnyy potentsial [International trade as an impact factor of the development of national economic systems: relationships, limitations and dynamic potential]. Hraal nauky - Grail of Science, vol. 50, pp. 279-289. (in Ukrainian)
TheGlobalEconomy.com (2025). Trade freedom - Country rankings. Available at: https://www.theglobaleconomy.com/rankings/herit_trade_freedom/
WTO (2025). Trade cost in the global economy: measurement, aggregation and decomposition. Available at: https://www.wto.org/english/res_e/reser_e/ersd202102_e.pdf

