A CONCEPTUAL MODEL FOR THE FORMATION AND REGULATION OF THE MINIMUM TUITION FEE

Keywords: indicative cost, tuition fee, adaptive regulatory mechanism, regional disproportions, HEI profiling, financing

Abstract

The study is devoted to the development of a conceptual model for the formation and regulation of the minimum tuition fee in the higher education system of Ukraine, which is relevant in the context of financial imbalances caused by limited budget funding, regional disparities and external factors and serves as a tool for determining the base price of the contract between higher education institutions and students. Analyzing the existing mechanism for determining the indicative cost, approved by CMU Resolution No. 191, the author identifies its structural flaws, in particular, the inconsistency of the periods of financing and training, which leads to estimates. Based on the statistical data for 2024, the author demonstrates a significant variation in the indicative cost between higher education institutions. The model proposed in this paper integrates two key parameters: sectoral profiling through the differentiation of cost estimates of training costs by specialty, as well as the regional context, which takes into account the set of infrastructure, economic and security conditions. The regional coefficients introduced in the model allow compensating for asymmetries between regions due to factors other than the potential for quality training. At the same time, the model provides for an adaptive regulatory mechanism that expands the ability to respond quickly to new challenges and institutional monitoring tools to prevent dumping and maintain the quality of education. The risks and limitations arising from the use of the regulatory mechanism as an indicative cost of education, including restrictions on autonomy, social consequences, and regional disparities, are systematized. The study emphasizes the need to transform the mechanism for calculating the cost of education with an emphasis on cost estimation by specialty, which will be the basis for further research. The results of the study are of practical value for government authorities, HEI managers and educational policy makers, offering a scientifically sound tool to ensure the financial sustainability of higher education in the face of modern challenges.

References

Григораш О.В. Фінансові аспекти формування ринку освітніх послуг в Україні на прикладі спеціальності 072 “Фінанси, банківська справа та страхування”. Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія “Економіка”. 2023. No. 28 (56). С. 52-57.

Деякі питання запровадження індикативної собівартості. Постанова Кабінету Міністрів України від 03 березня 2020 року № 191 зі змінами, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/191-2020-%D0%BF#Text (дата звернення 10.02.2025).

Древаль О. Ю., Мартинець В. В., Павленко О. О., Загоруйко К. Д. Бюджетне фінансування закладів вищої освіти в контексті підготовки здобувачів: регіональні аспекти. Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2022. № 4. С. 112−126. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-12

ЄДЕБО Єдина державна електронна база з питань освіти. Офіційний сайт URL: https://info.edbo.gov.ua/ (дата звернення 29.01.2025).

Кириленко, О., Жадан О. Модель фінансування вищої освіти в Україні: зміна пріоритетів. Світ фінансів. 2023. Вип. 2. С. 140-154.

Коваленко Ю., Попович Л. Фінансування закладів вищої освіти: проблеми та напрями вдосконалення в Україні. Проблеми і перспективи економіки та управління, 2021. № 1(13), 150–159. URL: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/157932

Костенко І. С. Роль індикативної собівартості у формуванні ринку освітніх послуг в Україні Бізнес Інформ. 2020. No. 5 (508). С. 295-305.

Коцкулич Т. Я. Калькулювання собівартості платних освітніх послуг у закладах вищої освіти як передумова формування економічно обґрунтованої вартості. Європейський вектор економічного розвитку . 2019. No. 1 (26). С. 96-107.

Лондар С. Л. Удосконалення фінансування системи освіти України як передумова успішного реформування: монографія. ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. 274 с.

Про розподіл видатків державного бюджету між закладами вищої освіти на основі показників їх освітньої, наукової та міжнародної діяльності. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2019 року № 1146 зі змінами, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF#Text (дата звернення 03.02.2025).

Розподіл коштів з державного бюджету між закладами вищої освіти. Сайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/rozpodil-koshtiv-z-derzhavnogo-byudzhetu-mizh-zakladami-vishchoi-osviti (дата звернення 12.01.2025).

Струтинська Л. Р. Бойківська С. Є. Оптимізація вартості навчання студентів, що навчаються за кошти фізичних чи юридичних осіб Вісник Херсонського національного технічного університету 2024. № 3(90). DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.3.42

Panchyshyn S., Hrynkevych O., Marets O., Demchyshak N., Popadynets N. Simulation of tuition fees in competitiveness management of higher education institutions (case of Ukraine's universities) Bulletin the National academy of sciences of the Republic of Kazakhstan. 2020. Volume 5, Number 387. Р. 161–169. URL: https://journals.nauka-nanrk.kz/bulletin-science/article/view/864/739

Hryhorash, O. V. (2023), Finansovi aspekty formuvannia rynku osvitnikh posluh v Ukraini na prykladi spetsial'nosti 072 “Finansy, bankivs'ka sprava ta strakhuvannia” [Financial aspects of the formation of the market of educational services in Ukraine on the example of majority 072 "Finance, banking and insurance"] Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu “Ostroz'ka akademiia”. Seriia “Ekonomika”., No 28 (56), s. 52-57. (in Ukrainian)

Deiaki pytannia zaprovadzhennia indykatyvnoi sobivartosti. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 03 bereznia 2020 roku № 191 zi zminamy [Some issues related to the introduction of indicative cost. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 03 March 2020 No. 191 as amended]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/191-2020-%D0%BF#Text (in Ukrainian)

Dreval O. Yu., Martynets V. V., Pavlenko O. O., Zahoruiko K. D. (2022) Biudzhetne finansuvannia zakladiv vyshchoi osvity v konteksti pidhotovky zdobuvachiv: rehionalni aspekty [Budgetary Financing of Higher Education Institutions in the Context of Training Applicants: Regional Aspects]. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika. № 4. С. 112−126. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2022.4-12 (in Ukrainian)

EDEBO. (2022). Unified State Electronic Database on Education. Available at: https://vstup.edbo.gov.ua/statistics/requests-by-university/

Kyrylenko, O., Zhadan O. (2023) Model finansuvannia vyshchoi osvity v Ukraini: zmina priorytetiv [The model of financing higher education in Ukraine: changing priorities]. Svit finansiv. Vyp. 2. С. 140-154. (in Ukrainian)

Kovalenko, Y., & Popovych, L. (2021). Finansuvannia zakladiv vyshchoi osvity: problemy ta napriamy vdoskonalennia v Ukraini. [Financing of higher education institutions: problems and directions of improvement in Ukraine.] Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, № 1(13), s. 150–159. Available at: http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/157932 (in Ukrainian)

Kostenko, I. S. (2020), Rol' indykatyvnoi sobivartosti u formuvanni rynku osvitnikh posluh v Ukraini [The Role of Indicative Self-Cost in the Formation of the Market of Educational Services in Ukraine] , Biznes Inform, No 5 (508). s. 295-305. Available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-5_0-pages-295_305.pdf (in Ukrainian)

Kotskulych, T. Ya. (2019), Kal'kuliuvannia sobivartosti platnykh osvitnikh posluh u zakladakh vyschoi osvity iak peredumova formuvannia ekonomichno obgruntovanoi vartosti, [Calculation of the Cost of Paid Educational Services in Higher Education Institutions as a Prerequisite for the Formation of Economically Justified Cost] Yevropejs'kyj vektor ekonomichnoho rozvytku, No 1 (26), s. 96-107. Available at: https://eurodev.duan.edu.ua/images/PDF/2019/1/9.pdf (in Ukrainian)

Londar S. L. (2021) Udoskonalennia finansuvannia systemy osvity Ukrainy yak peredumova uspishnoho reformuvannia [Improving the financing of Ukraine's education system as a prerequisite for successful reform]: monohrafiia. DNU «Instytut osvitnoi analityky». Kyiv, 274 с. (in Ukrainian)

Pro rozpodil vydatkiv derzhavnoho biudzhetu mizh zakladamy vyshchoi osvity na osnovi pokaznykiv yikh osvitnoi, naukovoi ta mizhnarodnoi diialnosti. [On the distribution of state budget expenditures between higher education institutions based on the indicators of their educational, scientific and international activities] Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 24 hrudnia 2019 roku № 1146 zi zminamy. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF#Text (in Ukrainian)

Rozpodil koshtiv z derzhavnoho biudzhetu mizh zakladamy vyshchoi osvity. [Distribution of funds from the state budget among higher education institutions]. Official website of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/rozpodil-koshtiv-z-derzhavnogo-byudzhetu-mizh-zakladami-vishchoi-osviti (in Ukrainian)

Strutynska L. R. Boikivska S. Ye. (2024) Optymizatsiia vartosti navchannia studentiv, shcho navchaiutsia za koshty fizychnykh chy yurydychnykh osib [Optimization of the cost of education of students educated at the expense of individuals or legal entities] Visnyk Khersonskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu № 3(90). DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2024.3.42 (in Ukrainian)

Panchyshyn S., Hrynkevych O., Marets O., Demchyshak N., Popadynets N. (2020) Simulation of tuition fees in competitiveness management of higher education institutions (case of Ukraine's universities) Bulletin the National academy of sciences of the Republic of Kazakhstan Volume 5, Number 387, p. 161–169. Available at: https://journals.nauka-nanrk.kz/bulletin-science/article/view/864/739 (in Ukrainian)

Article views: 23
PDF Downloads: 9
Published
2025-05-04
How to Cite
Pysarchuk, O. (2025). A CONCEPTUAL MODEL FOR THE FORMATION AND REGULATION OF THE MINIMUM TUITION FEE. Sustainable Development of Economy, (2 (53), 472-478. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-53-66