MODELING OF MARKET EQUILIBRIUM, ITS DISTORTION THROUGH THE MARKETING COMPLEX AND IMPACT ON CONSUMER WELFARE
Abstract
The article considers the questions about the relationship between indicators that characterize equilibrium in commodity markets and the level of economic welfare of the population. The author analyzes recent studies and publications that consider individual aspects of economic equilibrium and its stability. The problem that the theory of general equilibrium tries to solve is how exactly a multi-subject decentralized economic system solves the problem of freedom of choice of individual consumers in order to achieve the most efficient allocation of economic resources. However, while other scientists focus mainly on studying the establishment of an equilibrium price in the market or only for one product or carry out their analysis on the basis of aggregated empirical models of general economic equilibrium, there is a certain gap in the theoretical substantiation of the relationships in markets with commodity sets of many different products. Mathematical models are proposed that describe the process of finding equilibrium in markets with sets of two or more goods. The impact of the marketing complex tools on the distortion of market equilibrium and its consequences for end consumers are analyzed. The first model helps to numerically assess the impact of non-price factors on the shift in market equilibrium and the price level at the equilibrium point. The second model allows us to substantiate the importance of the choice of each individual consumer on the state of general market equilibrium. The results obtained are quite consistent with microeconomic theory and somewhat deepen certain of its theoretical constructs. The purpose of writing this article is to study the mechanisms of establishing market equilibrium with different product sets and formalize the influence of elements of the marketing complex, in particular, the impact of advertising, on the distortion of market equilibrium and emphasize the consequences of this influence on consumer welfare. The conclusions of the models can also be used to assess the efficiency of production and distribution processes in the economy and further develop the monetary model of welfare.
References
Андреюк Н.В. Мікроекономіка: Навч. посібник. Київ : Кондор, 2006. 176 с.
Beladi H., Chao C., Chin K. Cross-ownership, business dynamism, and wage inequality in general equilibrium. Scottish Journal of Political Economy. 2024. Vol. 71. P. 570–587. DOI: https://doi.org/10.1111/sjpe.12380 (дата звернення: 30.01.2025).
Білоусова Т. П. Equilibrium price on the market of one good. Evans model. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2023. No. 16. P. 9–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.1 (дата звернення: 10.10.2025).
Білоусова Т. П. General economic equilibrium models. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2024. No. 20. P. 38–42. DOI:https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.20.4 (дата звернення: 10.10.2025).
Bloch A. The Complete Murphy's Law. PSS Adult, 1991. 256 p.
General Equilibrium and Welfare Economics. Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg, 2007. 576 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-32223-8.
Мартин О.М. Мікроекономіка: теорія, тести, задачі. Частина 2: навчальний посібник. Львів : ЛДУ БЖД, 2023. 324 с.
Мартос Б. Теорія кооперації (курс лекцій). Регенсбург. Берхтесгаден: Український техніко-господарський інститут, 1947. 165 с.
Орел Ю.Л., Альошкіна Л.П., Смаглюк А.А. Типи ринкових систем (конкуренція, монополія, олігополія тощо): взаємозв'язок та їх вплив на ціни, виробництво та економічний результат. Академічні візії. 2024. Випуск 35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13777946. (дата звернення: 30.01.2025).
Петрушенко Ю.М. Мікроекономіка: теорія та приклади розв’язання задач: навч. посібник. Суми: ВТД «Університетська книга», 2012. 320 с.
Ries A., Trout J. Marketing Warfare: 20th Anniversary Edition. 2nd ed. McGraw-Hill, 2005. 224 p.
Святе Письмо (І. Хоменко, Пер.). 2021.
Скляренко М. Г. Ефект Кантільйона, теорія економічного розвитку Йозефа Шумпетера та вплив інновацій на добробут. Управління змінами та інновації. 2025. № 14. С. 46–51. DOI: https://doi.org/10.32782/cmi/2025-14-7 (дата звернення: 30.09.2025).
Скляренко М.Г. Чинники ринкової рівноваги та економічний добробут. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Економічні науки. 2025. № 1 (77). С. 37–44. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/77-5 (дата звернення: 25.04.2025).
Степаненко Н. О., Степаненко В. О. Економіка добробуту : навчальний посібник для самостійного вивчення дисципліни. Степаненко, Харків : Вид. ХНЕУ, 2013. 156 с.
Irving Fisher. The Purchasing Power of Money: Its Determination and Relation to Credit Interest and Crises. 2nd ed. New York: Macmillan. 1922.
Andreyuk N.V. (2006). Mikroekonomika: Navch. posibnyk. [Microeconomics: Textbook]. Kyiv: Condor. (in Ukrainian)
Beladi, H., Chao, C., & Chin, K. (2024). Cross-ownership, business dynamism, and wage inequality in general equilibrium. Scottish Journal of Political Economy. Vol. 71. P. 570–587. DOI: https://doi.org/10.1111/sjpe.12380
Bilousova, T. P. (2023). Equilibrium price on the market of one good. Evans model. Tavria Scientific Bulletin. Series: Economics. Vol. 16. P. 9–14. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.16.1
Bilousova, T. P. (2024). General economic equilibrium models. Tavria Scientific Bulletin. Series: Economics. Vol. 20. P. 38–42. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2024.20.4
Bloch, A. (1991). The Complete Murphy's Law. PSS Adult.
General Equilibrium and Welfare Economics. (2007). Springer Berlin Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-32223-8
Martyn O. M. (2023). Mikroekonomika: teoriya, testy, zadachi. Chastyna 2: navchal'nyy posibnyk. [Microeconomics: theory, tests, problems. Part 2: textbook]. L'viv : LDU BZhD. (in Ukrainian)
Martos B. (1947). Teoriya kooperatsiyi (kurs lektsiy). [Theory of Cooperation (course of lectures)]. Regensburg. Berchtesgaden; Ukrainian Technical and Economic Institute. (in Ukrainian)
Orel Y. L., Alyoshkina L. P., Smaglyuk A. A. (2024). Typy rynkovykh system (konkurentsiya, monopoliya, olihopoliya toshcho): vzayemozv"yazok ta yikh vplyv na tsiny, vyrobnytstvo ta ekonomichnyy rezul'tat [Types of market systems (competition, monopoly, oligopoly, etc.): relationship and their impact on prices, production and economic results]. Academic Visions. Issue 35. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13777946
Petrushenko Yu. M. (2012). Mikroekonomika: teoriya ta pryklady rozv"yazannya zadach: navch. Posibnyk. [Microeconomics: theory and examples of problem solving: textbook]. Sumy: VTD «Universytet·s'ka knyha». (in Ukrainian)
Ries, A., & Trout, J. (2005). Marketing Warfare: 20th Anniversary Edition (2-ге вид.). McGraw-Hill.
Khomenko I. (2021). Svyate Pys'mo. [Holy Scripture]. (in Ukrainian)
Sklyarenko M.G. (2025). Efekt Kantil'yona, teoriya ekonomichnoho rozvytku Yozefa Shumpetera ta vplyv innovatsiy na dobrobut. [The Cantillon effect, Joseph Schumpeter's theory of economic development and the impact of innovation on welfare]. Change management and innovation. Vol. 14. P. 46–51. DOI: https://doi.org/10.32782/cmi/2025-14-7 (in Ukrainian)
Sklyarenko M. G. (2025). Chynnyky rynkovoyi rivnovahy ta ekonomichnyy dobrobut [Factors of market equilibrium and economic welfare]. Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. Economic Sciences. Vol. 1 (77). P. 37–44. DOI: https://doi.org/10.32689/2523-4536/77-5 (in Ukrainian)
Stepanenko N. O., Stepanenko V. O. (2013). Ekonomika dobrobutu : navchal'nyy posibnyk dlya samostiynoho vyvchennya dystsypliny [Welfare Economics: a textbook for independent study of the discipline]. Kharkiv: Publishing House of KhNEU. (in Ukrainian)
Fisher, I. (1922). The purchasing power of money: Its determination and relation to credit interest and crises. Macmillan.

